/f.eu1.jwwb.nl%2Fpublic%2Fq%2Ff%2Fo%2Ftemp-gvbvplkaidcfpkvedpam%2F4dsobt%2FStockSnap_BEHESPSFYR.jpg)
Brainstormen doen we eigenlijk te weinig, terwijl het voor jouw bedrijf het meest krachtigste instrument is. Veel bedrijven voelen zich niet geroepen om met mensen van de werkvloer te brainstormen. Als het al gedaan wordt, is dit iets voor het kader. Best raar, want de mensen op de werkvloer spreken jouw klanten, behandelen jouw klachten en lopen vaak tegen dingen aan waar het kader geen idee van heeft, of wordt afgedaan dat het best meevalt, waardoor de directie het al helemaal niet krijgt te horen. Bedrijven die op een juiste manier brainstormen, draaien meer winst en hebben een betere bedrijfscultuur.
In veel gevallen is het een goed idee om iemand hiervoor voor in te huren, want als een directie- of kaderlid voor de groep staat kunnen mensen dichtklappen. Wel zit er ook een gevaar aan. Als het niet goed wordt uitgevoerd kan je je medewerkers nooit meer vragen om met ideeën te komen. Je moet de sessies dus heel serieus nemen en op de juiste wijze uitvoeren.
De drie gouden regels voor een goede brainstormsessie zijn:
1. Mensen moet zich veilig voelen. Alles mag gezegd worden, zonder oordeel.
2. Er mogen geen consequenties aan verbonden zijn. Kritisch zijn mag, dan komen de mooiste inzichten en ideeën
3. Geef altijd na verloop van tijd ALTIJD feedback over de uitkomst, zo blijven mensen verbonden en voelen zich gewaardeerd dat er iets mee gedaan is!
Reactie plaatsen
Reacties