/f.eu1.jwwb.nl%2Fpublic%2Fq%2Ff%2Fo%2Ftemp-gvbvplkaidcfpkvedpam%2Fhy0nqy%2FSchermafbeelding2021-09-20om182034.png)
Tijdens mijn opleiding verandermanagement leerde ik het al. Gebruik kleine stapjes in het proces om het overzichtelijk te houden, maar in ons dagelijks werk werkt het eigenlijk ook zo.
Uit onderzoek is gebleken dat wij ons optimaal 25 minuten kunnen concentreren om daarna 10 pauze te houden om weer op te laden, een kop koffie te halen of even naar het toilet te gaan.
Best raar dat ik dan vaak hoor, dat leidinggevende lange dagen maken, vaak doorwerken in het weekend, werken van meer dan 50 uur maken en zich niet altijd begrepen voelen door de werkvloer. Ik denk dat het sleutelwoord kleine stapjes zijn. Er is nog nooit een goed boek in 1 dag geschreven. Door dingen op te spitsen presteert iedereen beter en hou je het langer vol.
Maak een to do lijstje die haalbaar is:
- Maak een lijst van werkzaamheden voor 1 week en spits deze op in de werkdagen
- Je kan beter het werk meerdere keren delegeren, dan alles in 1 keer. Ga dus vaker bij de werknemers langs en vraag of alles lukt en hoe ver ze al zijn met de kleinere taak
- Geef aan als mensen hulp nodig hebben, de deur openstaat
- Geef leiding met een coachende visie, dit werkt vele malen beter dan leiding geven vanuit een delegerende werkwijze
Uiteindelijk zal je zien dat het to do lijstje eerder dan vrijdagmiddag klaar is!
Reactie plaatsen
Reacties